måndag, april 14, 2008

It never ends

Vansinnesdåden. Det tar aldrig slut. Ni känner alla till den veckolånga följetången om bortrövade Engla. På söndagen erkände ännu en galning ännu ett mord. Han vallades till den plats där han ska ha grävt ner henne, enligt kvällstidningarna som också publicerar namn & bild på mördaren. Det kan man tycka vad man vill om. Det är magstarka bilder som möter läsaren idag, bilder av en mördare och bilder på en oskyldig 10-årig flicka.
Sånt här ska bara hända på film. Jag vill inte stanna på den här planeten längre.
----------------------------------------------------------------------------------
Allting är relativt sägs det så dom fotbollstankar jag nu skriver ner är i sammanhanget helt obetydliga, helt meningslösa. Dom spelar liksom ingen roll. Inte när en 10 åring får möta en galning som tar hennes liv eller där två andra barn berövas livet med en hammare några veckor tidigare.

Men jag vill bara säga att dom som i sin vildaste fantasi trodde att IFK Norrköping skulle bli ett stabilt mittenlag redan första året får tänka om. Kanske trodde jag att dom skulla hålla sig från träskstriden men Allsvenskan är brutal och rättvis och i rättvisans namn är IFK Norrköping just nu inte bättre än en jumboplats.

Men med tålamod kan det vända. Man har sällan det direkt på slutsignal. Jag hade det inte i lördags och inte heller Sören Cratz.

Sören Cratz är ingen större psykolog när han hänger ut halva laget efter 0-4 i Götet. Spelarna var usla och kassa i 2:a halvlek. Det vet dom. Det behöver inte Cratz säga och i synnerhet inte till TV4 innan han tar det med spelarna.

Utspelet kan egentligen få två utslag. Antingen ett heltänt IFK på Parken på onsdag som kör över HBK eller ett ännu mera rädhågset lag som inte vågar göra någonting.

Jag tror tyvärr på det senare men jag tror också att det kan vända även om IFK står kvar på en poäng efter sju matcher. Men då måste försvarsspelet bli så ofantligt mycket tuffare. Efter EM-uppehållet kan Sama vara tillbaka i spel. Det kan bli guld värt. Nej men för nytt kontrakt i alla fall.
------------------------------------------------------------------------------------
Men som sagt. Allting är relativt och fotboll är en världslig sak när tioåringar mördas i det kalla samhället vi kallar sverige.
------------------------------------------------------------------------------------
Utanför mina fönster har himlen gråtit hela dagen.

Inga kommentarer: