tisdag, juli 17, 2007

Snöstorm?

Det talades om regn & åska under eftermiddagen.

Jag kikade på Smhi:s radar över åskovädret och såg att det snart skulle vara här.

Jag stod vid mitt fönster och spanade efter blixtrar och här kom dom, en efter en.

Ett inferno av blixtrar.

Allra helst under den mörka kvällen eller natten, det skapar inte samma känsla klockan 17:33.

Jo, blixtrarna kom och jag väntade mig ett skyfall av regn.

Det kom istället en snöstorm.

Eller hagelstorm.

Jag trodde ett tag att mina fönster skulle förintas över denna hagelsalva som terroriserade staden denna eftermiddag.

Igår var det matchdag och IFK vann (som vanligt) 3-2 mot Degerfors var en dag på jobbet. 45 minuter strålande anfallsfotboll där Degeforskeepern sannolikt hade solsting efter alla mirakulösa räddningar han gjorde innan ettan och tvåan kom. I 2:a halvlek drog IFK:arna tebax till sin semester fast även om Degerfors släpptes in i matchen blev det aldrig riktigt spännande.

3-2 och alltjämnt ett ointagligt (?) försprång för IFK. Matchen beskådades från en ovan position, nämligen Berget. Eller, inte ovan precis, därifrån har man ju sett otaliga matcher förr om åren men nu var det ett tag sen. Anledningen var bojkotten från Peking Fanz. IFK hade slagit upp ett nästan två meter högt staket som spärrade av alla möjligheter för oss på sektion P att ta oss till serverings och wc-ställena.

Orsaken enligt IFK:s klubbdirektör Micke-Magi är att klubben måste se till så att folk som köper biljett på något annat insläpp på östra inte kan komma och ställa sig i klacken, man
är tydligen rädda för att någon ska infiltrera. Det, måste väl i så fall kunna lösas på något smidigare sätt än att spärra av en sektion helt och hållet. Ska en person, som jag själv exempelvis som vill vara på sektion P för att känna och dras med i den härliga stämningen som råder där under matcherna inte kunna gå och ta sig en kopp kaffe eller en korv i halvtid? Hur tänkte ni där IFK? Tänkte ni över huvudtaget?

Något smidigare torde väl vara att se till så att SAMTLIGA platser på östra läktaren ska innebära att man får biljett med rad och platsnummer. Så är det ju inte idag ty vissa sektioner är så kallade "rabattsektioner"där man inte får någon biljett utan kan husera lite varstans. Med en förändring i biljettsystemet gör ju att man inte kan sätta sig var som helst som folk gör idag.

Nästa år när arenan får en ombyggnad kommer det se annorluna ut, hälsar IFK. Jag utgår från att det från och med nästa match den 26 juli ser ut som så att kravall-staketet som försvann från fotbollsarenorna i slutet på 80-talet även försvinner för gott från Parken och ersätts med "biljett-vakter".

Det känns ju forfarande lite fånigt att behöva visa intyg när man vill gå på dass eller inhandla kaffe men ett klart mänskligare alternativ än ett satans staket som stänger in publiken helt och hållet.

Jag har upplevt biljettvakter tidigare, i Cloetta Center när jag beskådade Linköping-Brynäs för ett par år sedan fick jag visa upp min biljett när jag hade inhandlat hett kaffe. Det gäller bara för folket att hålla hårt i sina biljettstumpar och inte tvingas betala 3 gånger för samma inträde likt
George Costanza i "the movie"

I dagens NT-finns ett par uttalanden om "staketmatchen", bl.a från spelarna som tyckte att det var väldigt trist med en sådan tyst Idrottspark.

Blomma säger "Det var väldigt tyst och tråkigt idag. Jag ska ha en dialog med IFK för Peking Fanz räkning".

Micke-Magi säger "Ska jag vara ärlig är det här en liten fråga i mina ögon"

Klubbledningen förstår alltså inte vad en sjungandes och påhejandes klack betyder för spelarna och uttalandet är i mina ögon mycket lägre än glocalnet och ännu lägre blir det av vetskapen att IFK smällde upp detta staket (som enligt IFK är 1,40 och enligt PF 1,70 - vem blir först att mäta?) utan att meddela Peking Fanz.

"Vi har brustit lite i dialogen", tycker IFK om beslutet att ge blanka fan i att meddela dom berörda. Det stinker värre än vad dom 2 utställa bajamajorna som man ställt ut i gengäld för att publiken inte kan ta sig till ordinarie wc, gör ihop.

Jag kan inte riktigt föreställa mig hur IFK tänkte här, tänkte dom att publiken skulle komma till sektion p och utbrista "nämen titta ett staket, jahopp"

Nej, snarare har dom skitit (inte i majorna) men i att meddela om staketet fulltmedvetet då dom självklart visste vad reaktionerna skulle bli.

Förhoppningsvis kommer Blomma berätta för klubbledningen att han inte vill tillbaka till den ödsliga stämning som rådde under början på 90-talet när man kunde höra chipspåsar som öppnades på andra sidan läktar'n.

Det sorgliga i sig är att klubben inte förstår att det är fansen som är, skapar och gör IFK Norrköping och ett uttalande som vi har gjort en hel del för dem genom åren talar om att klubben verkar se Peking Fanz som ett onödigt ont och inte som den tolfte spelaren.

Jag undrar när dom sätter upp staketet på VM-läktaren för att skydda övrig publik för den beryktade mazarinligan.

Inga kommentarer: