onsdag, februari 27, 2008

Två dagar i Paris

Så satte jag med ned och såg 2 days in Paris med Julie Delpy som jag varit smått förälskad i allt sedan Before sunrise då hon spelade den förförande Celine. Julie har regiserrat och spelar själv huvudrollen tillsammans med Adam Goldberg som du kan må ha sett i Entourage, möjligtvis.

Dom spelar ett par på genomresa i europa där dom mellanlandar hos Julies familj eller Marions familj, som hon ju faktiskt heter i rollen även om hon för alltid kommer vara Celine för mig. Det blir två dagar som skapar fullständigt kaos i relationen då galna vänner och gamla pojkvänner radar upp sig vilket får Marions pojkvän att flippa ut. Filmen påminner inte så lite om just Before sunrise eller kanske ännu hellre dess uppföljare Before sunset. Det kretsar kring dialog på Paris gator. Filmen är kvick och dialogen underhållande. Jag vill genast ha mer av Julie när sluttexterna rullar.
En fyra på kulramen kanske. Gillar du filmer med action där dom spränger huvena av varandra så är det här inget för mig, säger du bestämt men det kanske är precis vad du ska se istället. Fast det är klart, du ska istället se Before sunrise. Det är den klaraste stjärnan på himlen där Julie Delpy förför dina sinnen som den franska skönheten Celine.

Inga kommentarer: